Guds egenskaper
Fjärde föredraget
1 I det tredje föredraget har vi visat, att det är nödvändigt att ha riktiga insikter om Guds karaktär för att kunna tro på honom till liv och salighet, och att ingen människa kan ha makt till att så tro på Gud, att hon kan njuta av det eviga livet, med mindre hon äger riktiga insikter om Guds karaktär. Vi har även visat att rikta insikter om Guds karaktär utgör grundvalen (vad hans karaktär beträffar) för den tro, medelst vilken vi kan njuta fullheten av Jesu Kristi evangeliums välsignelser, nämligen evig härlighet. Vi vill nu övergå till att visa den förbindelse, som äger rum mellan riktiga insikter om Guds egenskaper och tron på honom till evigt liv.
2 Låt oss anmärka att den egentliga avsikten, som Gud i himmelen hade då han gav människosläktet kunskap om sina egenskaper, var den, att människorna, då de hade fått insikt om existensen hos dessa egenskaper, måtte kunna tro på honom och genom denna tro erhålla evigt liv. Ty utan insikt om existensen av de egenskaper, som tillhör Gud, hade människorna aldrig kunnat äga kraft till att tro på honom, så att de kunnat gripa det eviga livet. Gud i himmelen, som har den allra mest fullkomliga bekantskap med människonaturens sammansättning och den mänskliga svagheten, han visste vad som måste uppenbaras, vilka insikter som måste bibringas människorna, om de skulle kunna tro på honom till evigt liv.
3 Nu vill vi övergå till att betrakta Guds egenskaper, såsom de är framställda i de uppenbarelser han givit människosläktet och visa, hur nödvändigt det är att ha riktiga insikter om dessa egenskaper, alldenstund människorna dem förutan ej kan tro på Gud. Ty i avsaknad av dessa insikter kan ingen människa tro på Gud, så att hon därigenom kan erhålla det eviga livet, varför Guds avsikt med sina uppenbarelser för människorna i första hand var den, att han i deras inre skulle bilda de insikter, som var nödvändiga för dem, om de skulle kunna tro på Gud och genom tron få del i hans härlighet.
4 I Guds uppenbarade ord till människosläktet har vi följande redogörelse för hans egenskaper:
5 Först kunskap. Apg 15:17-18: "...Så säger Herren, han som skall göra detta, såsom han ock har vetat det förut av evighet." Jes 46:9-10: "Tänken på vad förr var, redan i forntiden; ty jag är Gud och eljest ingen, en Gud, vilkens like icke finnes; jag som i förväg förkunnar, vad komma skall, och långt förut, vad ännu ej har skett; jag som säger: 'Mitt rådslut skall gå i fullbordan, och allt vad jag vill, det gör jag'."
6 För det andra tro eller kraft. Hebr 11:3: "Genom tron förstå vi, att världen har blivit fullbordad genom ett ord av Gud". 1 Mos 1:1: "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord." Jes 14:24,27: "HERREN Sebaot har svurit och sagt: Sannerligen, såsom jag har tänkt, så skall det ske, och vad jag har beslutit, det skall fullbordas. Ty HERREN Sebaot har beslutit det; vem kan då göra det om intet? Hans hand är det, som är uträckt; vem kan avvända den?"
7 För det tredje rättvisa. Ps 89:15: "Rätt och rättfärdighet är grunden för din tron, nåd och sanning står inför ditt ansikte. " Jes 45:21: “Tag till orda och lägg fram er sak! Ja, låt dem tillsammans rådslå. Vem har sedan lång tid låtit er höra detta och för längesedan förkunnat det? Har inte jag, Herren , gjort det? Och det finns ingen Gud utom mig, jag, en rättfärdig Gud som frälser, ingen utom mig.” Sef 3:5: “Herren är rättfärdig därinne, han gör inget orätt. Morgon efter morgon låter han sin rätt gå fram i ljuset, den uteblir aldrig. Men den orättfärdige vet inte av någon skam." Sak 9:9: "Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl." /Svenska bibelöversättningar har ofta “rättfärdig” där engelskan har “just” = rättvis/
8 För det fjärde dom. Ps 89:15: "Rättfärdighet och rätt äro din trons fäste..." 5 Mos 32:4: "Vår klippa - ostraffliga äro hans gärningar, ty alla hans vägar äro rätta. En trofast Gud och utan svek, rättfärdig och rättvis är han." Ps 9:8: "Men HERREN tronar evinnerligen, sin stol har han berett till doms". Ps 9:17: "HERREN har gjort sig känd, han har hållit dom".
9 För det femte barmhärtighet. Ps 89:15: "...nåd och sanning stå inför ditt ansikte." 2 Mos 34:6: "Och HERREN gick förbi honom, där han stod, och utropade: 'HERREN! HERREN! - en Gud, barmhärtig och nådig ...'"Neh 9:17: "...Men du är en förlåtande Gud, nådig och barmhärtig, långmodig och stor i mildhet".
10 För det sjätte sanning. Ps 89:15: "... nåd och sanning stå inför ditt ansikte." 2 Mos 34:6: "... långmodig och stor i mildhet och trofasthet". 5 Mos 32:4: "Vår klippa - ostraffliga äro hans gärningar, ty alla hans vägar äro rätta. En trofast Gud och utan svek, rättfärdig och rättvis är han." Ps 31:6: "I din hand befaller jag min ande; du förlossar mig, HERRE, du trofaste Gud."
11 Med någon eftertanke förstås det lätt, att insikten om existensen av dessa egenskaper hos Gudomen är nödvändig, om en förnuftig varelse skall kunna tro på Gud. Ty utan insikten om existensen av dessa egenskaper hos Gudomen kunde ingen människa tro på Gud till liv och frälsning. Om t.ex. Gud inte visste allting, så kunde han inte frälsa någon del av sina skapade varelser, men emedan han vet allt från begynnelsen till änden, så kan han meddela sina skapade varelser den kunskap, varigenom de kan få del av det eviga livet. Och om människorna inte hade den insikten om Gud, att han vet allt, kunde de inte tro på honom.
12 Och det är inte mindre nödvändigt att ha den insikten om Gud, att en av hans egenskaper är makt. Ty om Gud inte hade makt över allting och kunde kontrollera allting genom denna sin makt och sålunda befria sina skapade varelser, som tro på honom, ifrån allas deras makt, som möjligtvis söka efter att förgöra dem, antingen dessa befinner sig i himmelen, på jorden eller i helvetet, så kunde ingen bli frälst. Men när denna insikt om Gud har slagit rot i det inre, så känner människan sig trygg, när hon tror på Gud, vetande att han har makt till att frälsa var och en som kommer till honom, under vilka omständigheter det än månde vara.
13 Lika viktigt är det för människorna att ha den insikten om Gud, att rättvisa utgör en av hans egenskaper. Eljest kan de inte tro på honom till liv och frälsning. Ty om människorna inte hade den insikten om Gud, att rättvisa utgör en av Guds egenskaper, så kunde de inte ha förtroende nog till honom till att låta honom styra och leda dem. De skulle sväva i ständig fruktan och tvivel, att hela jordens domare möjligtvis kunde göra orätt, och sådana tvivel, sådan fruktan skulle, så länge de existerade, göra det omöjligt att tro på honom till liv och frälsning. Men när den insikten om Gud, att en av hans egenskaper är rättvisa, har slagit rot i det inre, då lämnas intet rum för tvivel till att uppstå i hjärtat, utan människan kan kasta sig i den Allsmäktiges armar utan fruktan och utan tvivel med den mest orubbliga tillförsikt, vetande att hela jordens domare kommer att handla rätt.
14 Det är lika viktigt för människan att ha den insikten om Gud, att en av hans egenskaper är att hålla dom, för att kunna tro på honom till liv och frälsning. Ty utan insikt om att denna egenskap tillhör Gudomen vore det omöjligt för någon människa att tro på Gud till liv och frälsning, emedan det är genom denna egenskaps verksamhet som de i Kristus Jesus trogna befrias ur deras händer, som söka efter att förgöra dem. Ty om Gud inte skulle komma med hastig dom över alla, som göra orätt, och över mörkrets makter, så kunde inte hans heliga frälsas. Det är genom dom som Herren befriar sina heliga utur alla deras fienders händer och ur deras, som förneka vår Herre Jesus Kristus. Men när insikten om denna Guds egenskap har slagit rot i människohjärtat, då styrker den hjärtat till tro och förtröstan på Gud, så att människan genom tron kan gripa löftena, som är givna, och genomgå alla de sorger och bedrövelser, som hopas över henne, genom deras förföljelse, som inte känner Gud eller lyder vår Herre Jesu Kristi evangelium, vetande att Herren skall komma i rätt tid till doms över fienderna, så att de skall bliva avskurna från hans närhet, och att han skall i sin tid låta sitt folk bli segervinnare, ja mera än segervinnare, i allting.
15 Det är lika viktigt för människan att ha den insikten om Gud, att barmhärtighet utgör en av hans egenskaper, om hon skall kunna tro på honom till liv och frälsning. Ty om de heliga inte hade denna insikt om Gudomen, så skulle de ge upp mitt i de sorger och bedrövelser och förföljelser, som de måste uthärda för rättfärdighets skull. Men när insikten om denna egenskaps existens en gång har fäst sig i det inre, så ger det liv och kraft åt de heliga, emedan de vet, att Guds barmhärtighet skall utgjutas över dem mitt i deras bedrövelse, att Gud har medlidande med dem i deras lidanden och att Guds barmhärtighet skall omsluta dem och hans kärleks armar beskydda dem, så att de skall erhålla full lön för alla lidanden.
16 Slutligen är det inte minst viktigt att ha den insikten om Gud, att sannfärdighet är en av hans egenskaper. Ty om denna insikt inte skulle finnas, så hade människan intet, varpå hon kunde vila med visshet, utan allt skulle vara förvirring och tvivel. Men när denna insikt om Gudomen, att han är sannfärdig, finns i människans inre, då blir alla Guds lärdomar, underrättelser, löften och välsignelser till verkligheter, och själen kan omfatta dem med visshet och förtröstan, vetande att detta och allt vad Herren har talat skall gå i fullbordan i sin tid, och att på samma sätt alla de förbannelser, hotelser och domar, som har blivit utslungade mot de orättfärdigas huvuden, skall uppfyllas, då Herrens tid kommer. Sålunda emotser själen med visshet sin befrielse och frälsning, på grund av Guds sannfärdighet och trofasthet.
17 Om vi nu allvarligt och uppriktigt överväger de insikter vi har om existensen av de förut nämnda egenskaperna i Gudomen, så finner vi, att det i dessa egenskaper ligger en säker grundval, varpå vi kan bygga vår tro på Gud till liv och salighet. Ty eftersom Gud vet allt, så kan han underrätta sina heliga om allt, som är nödvändigt till frälsning. Eftersom han äger makt, så kan han befria dem utur alla deras fienders våld, och emedan rättvisa är en egenskap hos Gudomen, så handlar han med dem efter rättvisans grundsats, så att de skall få väl förtjänt lön för allt vad de lidit för sanningens skull. Emedan Gud enligt en annan av sina egenskaper skall hålla dom, så kan hans heliga ha den orubbliga tillförsikten, att de skall i rätt tid bli fullkomligt befriade ur sina fienders händer och erhålla fullständig seger över alla, som har sökt efter att skada och förgöra dem. Emedan barmhärtighet utgör en av Gudomens egenskaper, så kan de heliga tro, att de skola erfara barmhärtighet, så att de genom denna egenskaps verksamhet skall bli rikligen tröstade och hugsvalade mitt i sorgerna och bedrövelsen. Och slutligen när det är klart för själen, att sannfärdighet är en av Gudomens egenskaper, då kan den glädja sig under alla prövningar och frestelser i hoppet om den härlighet, som kommer då Jesus Kristus uppenbaras, och även glädja sig i betraktandet av den krona, varmed de heligas huvud skall krönas på den dagen, då Herren skall utdela belöningen åt dem, samt i förväntandet av den eviga härlighet, som Herren lovat att ge dem, då han skall bringa dem fram för sin tron för att låta dem bo i sin närhet evinnerligen.
18 Då de heliga betrakta dessa egenskaper, så kan deras tro bli övermåttan stark och bära frukt i rättfärdighet till Guds pris och ära och utöva ett mäktigt inflytande, sökande efter vishet och förstånd, till dess de känner allt, som hör till liv och frälsning.
19 Detta är alltså den grund, som har blivit lagt genom uppenbarelsen om Guds egenskaper och varpå tron kan byggas till liv och salighet. Och dessa Guds egenskaper är oföränderliga, de samma i går, i dag och i evighet, varför de senare dagarnas heliga har samma makt och rättighet till att tro på Gud som de forna dagarnas heliga hade. I detta avseende är och har varit och förblir alla heliga lika ända till tidens slut. Ty Gud är oföränderlig, och hans karaktär och egenskaper förblir evinnerligen desamma. Genom uppenbarelse har grunden blivit lagd, varpå tron på Gud till liv och frälsning kan byggas. Denna grundval har varit, är och skall alltid förbli densamma. Alla människor har således haft och skall alltid ha samma förmåner.