Gudomen
Femte föredraget
1 I de föregående föredragen har vi behandlat Guds väsen, karaktär, fullkomligheter och egenskaper. Med Guds fullkomligheter menar vi fullkomligheten av alla de egenskaper, som tillhör hans natur. I detta föredrag vill vi tala om Gudomen: om Fadern, Sonen och den Helige Ande.
2 Två personligheter utgör den stora, ojämförliga, styrande och högsta makten, som är över allting, genom vilken allt, som är skapat och gjort, har blivit till, allt vare sig synligt eller osynligt både i himmelen, på jorden, i jorden eller under jorden eller i hela universum. Dessa två personligheter är Fadern och Sonen. Fadern är en personlighet, bestående av ande, härlighet och makt, ägande alla fullkomligheter och all fullhet. Sonen, som var i Faderns sköte, är en personlighet av tabernakel, berett och danat i likhet med en människas, så att det är i en människas form eller skepnad, eller rättare människan skapades till hans likhet, efter hans avbild. Han är också Faderns personlighets uttryckliga avbild och likhet, ägande all Faderns fullhet, eller samma fullhet som Fadern. Han är född av Fadern och före världens grundläggning, bestämd till att försona för alla deras synder, som skulle tro på hans namn. Han kallas Son på grund av köttet, och nedsteg i lidande djupare än någon människa kan lida, eller med andra ord led mera och var utsatt för kraftfullare motsägelser än någon människa kan vara. Men det oaktat höll han Guds lag och förblev utan synd och visade därigenom, att människan har förmåga till att hålla Guds bud och också förbli utan synd. Han visade även, att en rättfärdig dom skall övergå allt kött genom honom och att alla, som inte vandra i Guds lag, med rätta skall fördömas av denna lag, emedan de inte har någon ursäkt för sina synder. Och emedan han var den Enfödde av Fadern, full av nåd och sanning, som besegrat alla fiender, mottog han Faderns härlighets fullhet - då han äger samma sinne som Fadern, vilket sinne är den Helige Anden, som vittnar om Fadern och Sonen, och dessa tre är ett. Med andra ord, dessa tre utgör den stora, ojämförliga, regerande och högsta makten, som är över allting och genom vilken allt, som är skapat och gjort, har blivit till. Och dessa tre utgör Gudomen och de är ett. Fadern och Sonen ägande samma sinne, samma vishet, härlighet, makt och fullhet, uppfyllande allt. Sonen är uppfylld av fullheten av Faderns sinne, härlighet och makt, eller med andra ord Faderns Ande, härlighet och makt, äger all kunskap och härlighet och samma rike och sitter på kraftens högra sida. Han är Faderns uttryckliga avbild och likhet, en medlare för människor - fylld med fullheten av Faderns sinne, eller med andra ord, Faderns Ande, vilken Ande utgjuts över alla, som tro på hans namn och hålla hans bud. Och alla de, som håller hans bud, skall tillväxa från nåd till nåd och bli arvtagare till det himmelska riket, medarvingar med Jesus Kristus. De skall ha samma sinne då de förvandlas till samma avbild eller likhet - ja den uttryckliga avbilden av honom som uppfyller allt, och uppfyllas med hans härlighets fullhet samt bli ett i honom, såsom Fadern, Sonen och den Helige Anden är ett.
3 Denna skildring av Gudomen stämmer överens med de uppenbarelser Gud givit och gör det klart, att de heliga har en säker grundval, varpå de kan bygga sin tro för erhållandet av liv och frälsning, nämligen Jesu Kristi försoning och medlareverk. Genom Jesu blod har de försoning för sina synder och en säker belöning förvarad åt sig i himmelen, nämligen delaktighet i Faderns och Sonens fullhet genom Anden. Ty såsom Sonen har del av Faderns fullhet genom Anden, så skall de heliga genom samma Ande få del av samma fullhet och njuta samma härlighet. Och såsom Fadern och Sonen är ett, så skall de heliga bli ett i dem. Genom Faderns kärlek, Jesu Kristi medlareverk och den Helige Andes gåva, skall de bli Guds arvingar och Jesu Kristi medarvingar.